søndag 14. juli 2013

En bokreise rundt i verden

Noen ganger kommer jeg over bøker hvor forfatteren er ukjent of nysgjerrigheten pirrer. Her er noen slike eksempler hvor det er både debutanter og mer etablete forfattere fra flere kontinent som i sommer har gitt meg gleder når været eller helsa har satt stopper for aktiviteter. Kristine S Henningsen: I skyggen av store trær - Egentlig hadde jeg lest bokanmenldelse om hennes 2. bok Innenlandshet , men mest jeg ventet på den fra biblioteket valgte jeg og lese hennes debutbok. Boka handler om to stillferdige mennesker og er en søt kjærlighetshistorie. Karl Henrik og Regine møtes første gang i heisen på sykehuset der han er på besøk hos sin mor og Regine er til sin første ultralyd. Etter hvert får de god kontakt og utvikler et kjærlighetsforhold, men Regine forteller ikke Karl Henrik at hun er gravid. Karl Henrik Abel er 33 år og ansatt i produksjonsselskapet Adesso som bl a produserer manus til Tv-serier. For tiden skriver han dialoger til den populære serien Skjærgårdsliv. Han har hele livet bodd sammen med sin dominerende mor. Moren er nå dødssyk på grunn av kreft. Karl Henrik sier til Regine; « Det er bare mor og meg». Morens replikk til han er typisk; " Jeg har sagt til deg før, Karl Henrik, og jeg sier det igjen: Du kan ikke stole på kvinner." Moren har for det meste oppholdt seg innendørs i leiligheten på Frogner kledd i en gul slåbrokk, liggende på sofaen og røykt sigaretter. Når hun først gikk ut lignet hun en filmstjerne. Det eneste moren vil fortelle om faren er at han var en spansk sjømann som døde på havet rett etter at hun ble gravid med Karl Henrik. Regine Setsaa er 34 år og blomsterdekoratør. Hun er gravid og faren er elskeren Peter som er gift. Peter ønsker at Regine skal ta abort. Regine er oppvokst i en stor bråkete akademikerfamilie med en mor som tar stor plass. Mest kontakt har hun hatt med sin døve bror. Regine har trosset moren og valgt et annet yrke enn de andre i familien. Karl Henrik føler lettelse over at moren snart skal dø. På mange måter er Karl Henrik og Regine ulike, ikke minst pga ulik oppvekst. Men samtidig har de noe felles ved at de alltid har stått « I skyggen av store trær». Men nå er begge på vei ut av skyggen. Vil dette kunne gå bra? Svaret får du ved å lese romanen. Jeg likte den veldig godt. En flott debutroman med mange fine replikker. Kristine S Henningsen- Innenlanshete - Noen måneder kom åretes bok fra Kristine Henningsen- boka Innenlanshete som handler om Julie og Petters sommerferie på Bornholm. Boka beskriver en ekteskapelig balansekunst og intens uhygge i sollyst sommerlandskap. Julie og Petter har leid et sommerhus på Bornholm, der de skal oppholde seg noen dager sammen med datteren Mina på to og et halvt år. Til Julies fortvilelse viser det seg at huset ligger langt fra stranden, hun tåler ikke varme og hadde forestilt seg friske havvinder. Morgenen etter ankomsten treffer de søskenparet som driver nabogården. Deres påtrengende, merkelige vennlighet uroer Julie. Senere på dagen dukker det opp et barnløst dansk ektepar som Petter rundhåndet skjenker vin. Også dem er det noe merkelig ved ? Julie føler at de sier noe annet enn det de mener. Kvelden blir lang, vinflasker sprettes og hemmeligheter åpenbares. Morgenen etter er Mina sporløst forsvunnet. Ikke er hun i den inngjerdede hagen, ikke på nabogården med de søte andungene. Marerittet begynner..... Jeg likte veldig godt forfatterens debutbok "I skyggen av store trær" som kom ut i fjor og derfor var jeg ekstra spent på om den nye boken hennes "Innlandshete"kunne den hamle opp med den forrige boken. Jeg kan allerede røpe nå at jeg ikke ble skuffet. Ble forespeilet at dette skulle være en krimroman ,noe jeg følte den ikke var, eller litt "krim-ish" er den jo,men det er mer en spenningroman vil jeg si eller som forfatteren selv har uttalt, den kan minne litt om en samlivsthriller. Dette var en lettlest spenningsroman med flytende språk og med god spenningskurve,og den var like mye en bok om samliv som den var en "krim". Jeg har kost meg og for meg har forfatteren innfridd igjen og jeg ser frem til neste roman fra denne kanten. Denne er perfekt som sommerlesing ute, eller inne foran peisen en mørk høstkveld. Anbefales!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar