tirsdag 25. januar 2011

Noen av bøkene som falt best i smak på reise og i sofa kroken


Bøkene som ble med turer og i sofaen
·         Knut Nærum – Ø :  Trenger du en GOD LATTER les Ø. Nærum parodier både forfatter og sjangere på en svært fornøyelig måte. Knausgård og Vibecke Lackberg får ett nytt perspektiv. Korte, korte kapittel – denne koser du deg med en lørdagskveld og glemmer TVen.

·         Magne Hovden – Sameland : Lo meg gjennom hele denne absurde boka. En hyllest til nye ideer og reiselivet i Finnmark……., litt smugling, stjeling og Roy og Leif fra Posten i Kirkenes. I boka er og spillet – Finn ditt indre reinsdyr.


·         Carsten Jensen – UT: Historie og reisehistorier samtidig – kan det bli bedre!

·         Tom Egeland- Fedrenes løgner: Deres løgner førte meg rundt  til spennende land, kulturer og historier. Dette er både en historisk roman og en slags krim fortelling og 3 ferdre og deres liv og valg og hva dette fører med seg.


·         Henrik Langeland- Verdensmestrene: Jeg følte meg som barn igjen og kjente igjen så mye- Oslo litteratur på sitt beste.

·         Vikas Swarup – seks mistenkte: Likte du boka Q&A eller filmen Slumdog Millionær liker du hans neste bok også. For et person galleri, du ser de for deg og nærmest lukter atmosphærer og situasjoner

·         Jonas Jonasson- Hundreåringen som klev ut gjennom fønsteret og forsvann: Leste den på svensk, men den er nå oversatt til norsk. Allan Karlsson er på gamlehjem og fyller 100 Han vil ikke feires og klatrer ut gjennom vinduet. Boken handler om Allan Karlssons månedslange reise gjennom Sverige. En reise som kompliseres ved at han kommer på kant med både politiet og en motorsykkelbande som han dessverre kom til å stjele en verdifull koffert fra. Samtidig får vi tilbakeblikk på Allans livshistorie som ikke akkurat er noe A4 liv. Liker du  Arto Paasilinna elsker du denne boka.

·         Arto Paasilinna – Prosten og hans forunderlige tjener. Jeg elsker hans bøker de er absurde, bisarre, underfundige men mest av alt humoristiske med et person galleri som  er unike i hver bok. Mine favoritter før denne kom i høst er: Harens år, Kollektivs selvmord og Den senile landmåleren. 

·         Håvard Rem- Forbytte: Tankevekkenede og en svært personlig historie om 2 barn som ble forbyttet på fødestuen i Steinkjer i 1948 . I boka er og nevnt en gammel nabo som får gode skussmål. God bok!

·         Jay Asher- 13 gode grunner. Hannah har tatt sitt eget og hennes venn Clay får levert kasetter hvor Hannah forteller og guider Clay gjennom hvorfor hun tok sitt unge liv. Skremmende, vakkert og svært vanskelig å legge fra seg.

·         Ida Sofia  Jakson Søland – sosiale medier: hvordan ta over verden uten å gå ut av huset.
Denne leste jeg i forbindelse med mitt paper i høst som omhandlet for mitt vedkommende sosiale medier og merkevarebygging. Takk for at du satt meg på ideen om å PRØVE noe nytt og ikke bare være passiv deltaker eller observatør. Boken din en glimrende. Lett forståelig og inspirerende.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar