tirsdag 28. august 2012

Ronnie Sandahl- Vi som aldri sa hore

Dette er en mørk fortelling om en guttegjeng som på ulike måter forsøker å fikse opp i livet sitt. De ønsker seg et bedre utseende, et godt forhold til familien, en jobb som gir mening i livet, litt status, og kanskje først og fremst en hånd å holde i – en hånd som ikke gir hand jobs til andre gutter på fest.
Boka er skrevet av sveske Ronnie sandahl som selv vokste opp i den mindre svenske byen som historien er hentet fra. Da boka kom ut i 2007 på svensk skapte den debatt for sin kritiske rolle til mannsrollen.
Utdrag fra Vi som aldri sa hore av Ronnie Sandahl, oversatt fra svensk av Ingelin Røssland og er på nynorsk som bare passer helt ypperlig- nydelig språk i boka!
Les hva kritikerene skrev:
«Ronnie Sandahl gir en utmerket skildring av tilstanden som ungt menneske (...) Sandahl tar oss ikke med til noe behagelig sted, men det er en ypperlig realitetssjekk for ungdomstidsnostaligkere. Jeg ble overrasket over hvor mye jeg selv har klart å fortrenge. Og når boka elegant avsluttes, sitter jeg igjen med så mye sympati for de tre unge mennene at jeg gjerne hadde lest en oppfølger om deres liv ti år senere.»
Erle Marie Sørheim,  Dagbladet
Sandahls roman er den skarpeste, mest ubarmhjertige, men også den vakreste skildringen av å befinne seg i det vanskelige mellomrommet mellom barn og voksen som jeg har lest på veldig lenge.
Gerd Elin Stava Sandve,  Dagsavisen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar