mandag 7. februar 2011

Stieg Larsson

Nå har Eva Gabrielsson kommet med sin bok Milenium, Stieg og jeg.  Som stor fan av Stieg Larsson sine bøker har jeg delvis fått med meg utspill og konfliktene som har vært i etterkant av hans død. Jeg innrømmer at jeg har vært og er svært indignert på Eva Gabriellson sine vegne og etter å ha lest denne boken blir hennes intensjoner enda klarere og tydligere. Boken forteller hele historien til Stieg og Eva fra deres likhespunkter fra barndommen til de traff hverandre som 18 og 19 år. Hele deres samliv har vært preget av idealisme og felles arbeid for de de har trodd på og levd for. Hvorfor de aldri ble gift kommer og tydelig frem og er svært forståelig. Eva Gabriellson legger ikke noe imellom i konflikten som oppstod etter hennes manns død og i BT idag så jeg det stod at det kanskje ikke gagnet hennes sak- men JO det syntes jeg det gjør. Hennes ærlighet vekket min sympati.
Boka er IKKE om konfikten med Stieg Larssons far og bror, MEN hennes historie om deres samliv og hvordamn de jobbet sammen med tekster, artikler, bokprosjekter og idealistisk arbeid i årevis.Kun de 15- 20 sidene handler om livet etter Stieg Larssons død. Måtte rettferdighet leve og Eva Gabrielsson vinne frem med sine krav !

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar