mandag 8. desember 2014

Min norske krim høst

Jeg er en stor fan av krimbøker. På tross mørkredsel og med pute klar når skumle filmer sendes på Tv ELSKER jeg og velte meg i alt fra " gentleman " krim til blodige psykopatiske mordere. Denne høsten har endel nye bøker blitt slukt i sofaen og i senga og dette er mine favorietter i høst. - Jan Erik Fjell - Rovdyr Dette er hans 4. bok om Antin Brekke,en fargerik figur som heldigvis ikke blir alt for dominerende i boka. Oscar Fiva sitter fengslet på åttende året for drapet på sin venn Henrik Zahl. Fiva har alltid hevdet sin uskyld, og liket ble aldri funnet. Når Zahl plutselig dukker opp igjen, er etterforskningsskandalen et faktum. For det politiet finner, er liket av en nylig myrdet mann. Anton Brekke beordres til å etterforske saken. Samtidig kommer en fransk leiemorder til Norge. Boka er på nesten 500 sider, men har korte avsnitt og kapiteler oh opplevers derfor lettlest. Karakterene i boka leverer humor og satire, ved siden av hardbarket krim etterforskning.
Trude Teige- Jenta som sluttet å snakke Jeg liker alt denne damen skriver, fra livet til kvinner ved kysten til de senere krimbøker som selvagt handlingen er lagt til forblåste samfunn ytters i havet på Sunnmøre ( tenker jeg).Dette er fjerde gang vi møter journalisten Kajsa Coren, og hennes politiektemann Karsten. Jeg synes bøkene blir bedre og bedre, og denne gangen har Trude Teige truffet godt i sitt valg av tematikk. Riktignok har vi lest om predikanter som ikke oppfører seg så pent tidligere også, mange ganger tidligere – men jeg synes Teige her har klart å skildre overgrepene og ettervirkningene av dette på en veldig troverdig måte.Mange gode skildringer, og relasjonene mellom personene er levende og realistiske. Teige viser god innsikt i psykologiske reaksjoner. Det var ei lettlest bok, men det var historien som drev meg! Jeg bare MÅTTE bli ferdig!
Gunnar Staalesen- Ingen er så trygg i fare Dette er nok ikke min favoritt bok om Varg Veum som er blitt en godt voksen mann opp mot 60 år. Allikevel er og blir dette en av mine favorietter grunnet hans karakter og steds beskrivesler. Jeg elsker å " reise" med Veum i hans og mitt nærmiljø.Det er nesten som denne boken begynner med slutten. For det er jo på slutten skurkene blir anholdt og satt i fengsel. Her er det full fart fra første side, og saken Varg Veum har rotet seg inn i, er ikke for sarte sjeler. Første del er preget av at Veum går dypt i seg selv og prøver å tenke gjennom gamle saker hvor noen kan bære så nag til ham at de vil ødelegge ham med dette stuntet. Vi blir satt inn i et par tre saker, som danner grunnlaget for det han foretar seg videre. Han blir brått revet ut av den tre år lange døsen han har levd i siden han mistet Karin, og alvoret i beskyldningene mot ham får ham på allerten igjen. Politiet har forhåndsdømt ham, og det er dem, mer enn skurkene han må rømme fra, for å greie å renvaske seg. Persongalleriet blir etterhvert stort, men alle karakterene får nok kjøtt på beina til at jeg greier å se dem for meg. Den delen i midten hvor han driver å etterforsker blir kanskje litt lang, i forhold til den noe avkortede slutten. Full avklaring får vi ikke før vi begynner på neste bok, og får se hvor Varg Veum befinner seg da- høsten 2016? Absolutt en spennende krim jeg kan anbefale, også til dere "ikke-bergensere".

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar