mandag 8. desember 2014

Høstens KRIM vinnere

..... ble ingen norsk bok, men svenkse begge to. Skyggegutten av Catl Johan Vallgren Stockholm sommeren 1970: Jan Klingberg er på vei hjem fra en barnebursdag med sine to små sønner. Kristoffer, som er syv år, forsvinner på T-banestasjonen. Det siste faren ser av sin sønn, er en kvinne som tar ham i hånden og går derifra. Over førti år senere: forsvinner Kristoffers bror Joel sporløst. Forsvinningen er et mysterium. Joels kone henvender seg til Danny Katz for hjelp. Hun har aldri møtt ham før, men hennes mann hadde snakket varmt om ham siden de ble venner i militæret. Katz finner forespørselen merkelig, men går motvillig med på å hjelpe. Han skjønner raskt at det finnes mange hemmeligheter i den mektige Klingberg-familien. Det handler Danny Katz, eks-narkoman og eks-militær, om gamle penger, om voodoo-frykt og medisinsk eksperimentering og ikke minst om syk, syk sjalusi. Boka er Vallgrens debut og forhåpentlig den første opp Danny Katz. Finn en god stol og et teppe og LES?
Stalker- Lars Kepler "Jeg ble mørkredd av å skrive denne boken. Vi har et hus med veldig store vinduer, utenfor Stockholm. Jeg var der alene og ventet på mannen min. Selv om det var midt på dagen og lyst ute, fikk jeg en følelse av at noen så på meg. Det var akkurat slik jeg husker det fra jeg var barn og var mørkredd. Jeg ville ikke være inne, jeg ville ut, sier Alexandra Ahndoril en av 2 bak boka Stalker til NRK." En voldsfiksert seriemorder filmer sine kvinnelige ofre og legger filmsnuttene ut på YouTube. Rekker politiet å avverge det neste drapet? Hvem er morderen? Kan det være presten Rocky Kyrklund, som for ni år siden ble dømt til psykiatrisk behandling etter et brutalt mord? Kan det være Jurek Walter – psykopaten kjent fra de foregående Kepler-thrillerne – eller er han død? Og hvor er politihelten Joona Linna? Er han også død, slik alle tror? I likhet med de fire foregående bøkene om Joona Linna, er «Stalker» en thriller som holder deg våken gjennom natten. Det går i ett og jeg MÅ lese den siste side så FORT som MULIG.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar