tirsdag 29. juli 2014

Velg guide - kunnskap og engasjement HØYNER opplevelsen enormt.

Min museumstur i Sogn og Fjordane i sommer gav meg 2 flotte guide opplevelser av 2 unge og ferske guider som gjennom sitt engasjement gav meg en flott opplevelse. Jeg skriver dette innlegget for etter samtale med guider og avdelingsleder på begge museer hører jeg at det er flest utlendinger som velger guiding, ikke nordmenn ! Her er mine erfaringer. Etter å ha kjørt forbi X antall ganger var det tid for å stoppe på friluftsmuseet Sunnfjord Museum. Her finnes mer enn 25 gamle antikvariske bygninger som er lagt i et flott kulturlandskap. I hovedbygningen er det i sommer bunadutsilling fra regionen. For kr 60,- ( tro det eller ei) fikk jeg inngang til utsilling og PRIVAT omvisning på 1 time. Dessverre var kafeen stengt utenom helgene, men guiden tilbød kaffe på personalrommet - snakk om gjestfrihet! En ung søt 1.års arkelogistudent viste meg rundt i flere av husene og kjente deres historie til fingerspissen. Hun var selv fra området og trakk stadig paraleller til egen famile, noe som gjorde opplevesen ektra unik for meg. Etter runden gav hun meg gode tips for å oppleve mer på egen hånd , som dyeløype ( med utstoppete dyr og dyrelyder ) på vei til setra og den noe lengre naturløypa rundt området med en stor bøling kyr. Godt jeg liker kuer godt ( skulle nok vært budeie). En liten kjøretur senere var jeg på Astruptunet og avtalte guiding tilpasset min kaffe og vaffel pause. Igjen begynte en privat omvisning av en ung ,ny guide for året, men jeg fikk snart selskap av ett par. Igjen en kunnskapsrik og engasjerende guiding om Astrups liv og familie. Takk igjen ! Husk neste gang du stopper velg guide!!!! På Astruptunet kostet guide inkl kaffe og vaffel kr 95.- , det er 2 kaffe i Bergen det :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar