fredag 25. februar 2011

Ann Cleeves - Blått lyn

Dette er bok nr 4 fra Ann Cleeves om Jimmy Perez fra Fair Island og som jobber i politiet på Mainland Shetland. Jeg vil anbefale å lese bøkene kronologisk selv om de helt fint også kan leses enkeltvis.
Bok 1 heter på norsk :Svart som ravnen- bok 2: Hvite netter - bok 3: Røde knokler

Bøkene har god engelske krim tradisjoner , samtidig Shetland samfunnet er ganske så anderledes enn det engelske og skotske. Mye gammel kulturarv, tradisjoner, overtro preger samfunnet og menneskene på Shetland og kulturforskjeller og utfordringer dukker stadig opp. Shetland har MYE natur og for meg ender jeg opp etter hver bok inne på visitshetland i med reisedrømmer til denne andeledes destinasjonen. Alle bøkene følger Jimmy Perez liv og utfordringer på en svært god og troverdig måte. Det ser ut som dette er den siste boken om han inne på forfatter sin nettside- men jeg HÅPER det kommer mer.
Blått lyn forefår i sin helhet på Perez sin fødeøy Fair Isle og jeg løser ikke gåten før den avsløres av forfatteren selv. ENJOY

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar