tirsdag 25. januar 2011

Norsk Krim 2010

KRIMÅRET 2010
Mange av mine favoritter kom med bok dette året. Jeg er svak for Gunnar Staalensen sine bøker om Varg Veum og boka ” Vi skal arve vinden ” skuffet ikke. Bøkene om Varg Veum hjalp meg geografisk da jeg flyttet til Bergen for 21 år siden. Jeg reiste rett og slett i Varg Veums forspor i min gamle Volvo 343 med en mage som vokste. Slik ble jeg kjent med både byen og omegn og fant de fleste åsteder (ett lik var til og med dumpet på svigerfars arbeidsplass).  Denne gang tok boka meg til Gulen, med detaljerte natur og miljøbeskrivelser og et bredt spekter personkarakterer.

Andre norske jeg anbefaler fra 2010:
Frode Granhus – Malstrømmen :    
                               
Fra Bodø og omegn med politimannen Rino Carlsen og flere historier som flettes sammen til en overraskende slutt – SPENNENDE. J

Jørgen Gunnerud -  Skje til vilje:

Skje din vilje er en blanding av krim og thriller fra Vest-Finnmark og skildrer folk og forbrytelser med stor troverdighet. Den nylige pensjonerte lensmannen møter gamle intriger og forskjeller mellom befolkningen i Korsfjord og dagens utfordringer ved bygdas asyl mottak. Dette var min første bok med Gunnerud. Det er skrevet en bok om lensmann Akselsen og Korsfjord før den heter:
 LES DENNE FØRST- da forstår du bedre bakgrunn historien Skje din vilje. ANBEFALES J

3. Jan Erik Fjell- Tysteren:

Dette er min norske krimfavoritt sist år. Den oppnådde masse heder og berømmelse og fikk Bokhandlerprisen. Fjell har blitt sammenlignet med Jo Nesbø, men bøkene er på ingen måte like hverandre. Boka har to parallelle historier, Fra 1960 tallet i New York og mafiaen og et mord i Fredrikstad i dag. Boka holdt meg våken en hel natt – denne kunne jeg ikke legge fra meg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar